چین از فیلیپین می‌خواهد «فورا» از جزیره مرجانی مورد مناقشه خارج شود.

سخنگوی وزارت دفاع چین، ژانگ شیائوگانگ، از فیلیپین خواست تا از جزیره مرجانی مورد مناقشه سابینا شوال یا به زبان محلی شیانبین جیائو خارج شود، زیرا حضور کشتی‌های این کشور «تنش‌های جدیدی» در دریای جنوبی چین ایجاد کرده است.

این سخنگو روز جمعه تکرار کرد که چین "حاکمیت غیرقابل انکار بر منطقه نانشا قوندائو، از جمله شیانبین جیائو" دارد و کشتی‌های غیرقانونی مستقر نشان دهنده نقض جدی توافقات بین المللی است. 

وی تاکید کرد: ما از طرف فیلیپینی می‌خواهیم که بلافاصله پرسنل و کشتی‌های خود را خارج کند و از حرکت در مسیر اشتباه خودداری کند.

روابط دوجانبه پکن و مانیل تیره شده است و چین معتقد است که این کشور مجمع الجزایر بار‌ها از مرز‌های دریایی در مناطقی که همچنان مورد مناقشه هستند فراتر رفته است.

آمریکا که از ظهور چین به عنوان یک بازیگر تجدید نظر طلب در نظام بین الملل واهمه دارد به فیلیپین نزدیک شده و تاکنون چندین رزمایش مشترک با مانیل در دریای چین جنوبی برگزار کرده است. پکن چنین اقداماتی را تحریک آمیز خوانده و خواستار حل و فصل اختلافات با کشور‌های همسایه از طریق گفتگو شده است. 

دریای چین جنوبی با تجارت دریایی سالانه ۳ هزار میلیارد دلار و منابع عظیم نفت و گازی که در خود جای داده، محلی برای رقابت میان کشور‌های شرق آسیا است. در این میان، پکن با ادعای مالکیت بر بخش اعظمی از این دریا در مقابل کشور‌های شرق آسیا که به دنبال همکاری با آمریکا برای مقابله با چین هستند، قرار گرفته است.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ح
۲۱:۵۴ ۲۲ تير ۱۴۰۳
آمریکا برای اینکه چین را تهدید کند یک جنگ منطقه ای دردریان چین به راه می اندازد
آخرین اخبار